Najstarszą linią metra w Azji jest tokijskie metro o nazwie Ginza, które zostało otwarte 30. Grudnia.1927 roku. Jest to metro które przewozi rocznie najwięcej pasażerów, cóż się dziwić skoro Tokio zamieszkuje 30 mln ludzi. W Japonii metro znajduje się w więcej niż jednym mieście. Linie metra są obsługiwane przez wiele firm, zarówno państwowych jak i prywatnych. Jest ich oczywiście bardzo dużo, z uwagi na częstotliwość korzystania z tej usługi przez mieszkańców i zapotrzebowanie. Każda z linii przewoźniczych jest oznakowana innym kolorem, a ich trasy są ulokowane z tablicach informacyjnych. Każda z linii ma również swoją charakterystyczną muzykę.
W Tokio codziennością jest jeżdżenie metrem. Rolę biletu pełni karta, którą można doładować w specjalnym urządzeniu znajdującym się na stacji metra, dodatkowo jest użyteczna również dlatego, że jest zbliżeniowa i można z niej korzystać, jeśli jest naładowana na przykład kupując napój na automacie znajdującym się na peronie. Jeśli chodzi o koszty, to przewozy komunikacyjne są drogie i dzielą się również przeznaczeniem, dlatego można wykupić tymczasowe karty oraz te na stałe. Wszystko z zależności na jak długo będzie spędzony czas w Japoniii i w jakim celu.
Na stacjach metra znajdują się tablice informacyjne, które mówią o tym jak jeżdżą poszczególne linie kolei oraz na których stacjach się przesiadać, a także do którego wsiąść wagonu by szybciej się przemieścić z pociągu do pociągu by być bliżej celu podróży. Wszystkie informacje są podane na tablicach bardzo przejrzyście i czytelnie, mówią również o godzinach odjazdów pociągów, na które lepiej się nie spóźniać, bo zwykle odjeżdżają w punkt o określonej godzinie. A jeśli już zdarzy się że kolej się spóźni, to jest to ogłaszane przez głośniki nawet jeśli jest to jedna czy dwie minuty. Jednak nie ma co się denerwować, bo usługa transportowa zapewnia również określoną muzykę , która jest często umilaczem wszystkich elementów podróży. Zwykle jest tak że ludzie są na tyle uprzejmi, spokojni i cierpliwi iż pozwalają na to by znajdujący się w pociągu pasażerowie najpierw wysiedli, a następnie dopiero wsiadają ci którzy wsiadają na danej stacji. Spokojnie można się przesiadać z kolei podziemnej do nadziemnej i przebywać długie trasy po mieście a także pomiędzy miastami. Wszystko działa tutaj sprawnie i bez zakłóceń. W miastach Japonii, korzystanie z metro jest na tyle na porządku dziennym, że ludzie rzadko kiedy korzystają z samochodów w celu przejazdów w punktu A do punktu B. Czy ludzie o przeciętnym statusie majątkowym, których nie stać na własne auto czy ci którzy są bogaci, a mogli by mieć samochód, tak samo korzystają z usług komunikacji publicznej jaką jest metro.
Japońskie metro dostarcza oprócz usług transportowych, również innych które są związane z codziennością ludzi i dzięki często lokowania centrów handlowych w kompleksie przewozowym, mają dostęp do lokali gastronomicznych, czy różnego rodzaju rozrywki. Dzięki korzystaniu z metra, możliwe jest przemieszczanie w stosunkowo krótkim odstępie czasu, duże odległości.
Ciekawostką jest i również pewnego rodzaju plotką, że podobno w niektórych godzinach, na przykład największego szczytu, z powodu bardzo dużej ilości ludzi na stacji metra można spotkać tzw. “upychaczy”, którzy w umundurowaniu kolei i białych rękawiczkach wpychają ludzi do środka pojazdu, ponieważ aż tak są wewnątrz przepełnione. Są również dostępne wagony dla kobiet, które zwykle znajdują się na początku pociągu.